torsdag 1 mars 2012

Recept: Umeå Banankaka

Första receptet i bloggen!
För att kompensera för min dåliga uppdatering kommer nu ett recept! Den här banankakan kom jag på utifrån ett recept från Anna Skipper. Min skulle jag säga är nyttigare då min inte innehåller något socker, bara honung som sötningsmedel samt är bakat på dinkelmjöl. I Annas recept är det råsocker, rismjöl och sirap i. Vill ni kika på det receptet finns det på hennes hemsida under namnet "Italiensk (glutenfri) banankaka.
Eftersom min är en variant, som jag först bakade i Umeå, fick den heta Umeå Banankaka.

Du behöver:

4 ägg
2 stora bananer
1,5 dl flytande honung
75 g smält och avsvalnat smör
100g mald sötmandel
ca 1dl grovhackade valnötter
4 dl dinkelmjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat

Vispa ägg och honung så luftigt det går (blir inte riktigt så skummigt som det blir med socker) och blanda sedan i smöret och de mosade bananerna. Tillsätt sedan de övriga torra ingredienserna och vispa ihop. Grädda i ugnen på 175c mellan 30-40 minuter :) jag tror jag tog ut den runt 35.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar